Gamification in the development of reading fluency in fifth grade of basic education in Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i2.674Palavras-chave:
Basic Education, oral expression, reading fluency, gamification, speed reading, pedagogical innovationResumo
Reading fluency is reading a text with precision, adequate speed, and accurate intonation. This work aims to increase reading fluency by employing practices that articulate gamification through online tools such as Cokitos and Wordwall, among others. Forty students from a middle school located in the Manta canton, Manabí, Ecuador, participated in the study. The paradigm adopted was constructivist, with a quasi-experimental approach. The instruments used were a pretest-post reading fluency observation form and an expert interview. The results include an educational intervention aimed at stimulating reading fluency and the changes achieved in the participants' reading speed. It is concluded that the online articulation of Cokitos and Wordwall in pedagogical sequences with gamification contributes to improvements in students' fluency, although to be significant, they may require improvements in the conditions of technological access and stability in institutional development.
Referências
Alvarez, F. F. M., Ube Ronquillo, C. L., Rodríguez Reyes, M. G., Ube Ronquillo, F. E., & Alvarez Felix., C. L. (2023). Estrategias para desarrollar la fluidez lectora en estudiantes de educación básica, en el periodo 2017-2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 2383–2400. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4597
Andrade, J. L., Vallejo, C. F., & Lechón. (2023). Políticas educativas para la enseñanza del inglés en la educación superior de Ecuador. Cuestiones Políticas, 41(77). https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A13%3A20671341/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A164391527&crl=c
Armijos, A.., Paucar, C., & Quintero, J. A. (2023). Estrategias para la comprensión lectora: Una revisión de estudios en Latinoamérica. Revista Andina de Educación, 6(2). http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rae/v6n2/2631-2816-rae-6-02-e205.pdf
Arancibia-, B., & Leiva, F. (2022). Fluidez lectora, reconocimiento de palabras y velocidad lectora en escolares de 3° y 4° año de enseñanza básica. Literatura y lingüística, (46), 367-388. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112022000200367
Baralo, M. (2000). El desarrollo de la expresión oral en el aula de ELE. Carabela, 47, 5-36. https://mexico.unir.net/noticias/educacion/actividades-expresion-oral/
Beck, J., & Konieczny, L. (2023). What a difference a syllable makes—Rhythmic reading of poetry. Frontiers in Psychology, 14, 1043651. https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2023.1043651/full
Beleño-Bassa, D. (2021). Fortalecimiento de la Comprensión Lectora Mediante Herramientas de Gamificación en Estudiantes de Primer Grado de Básica Primaria. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/665a482b-26c2-4fd6-8eec-2d45bb85e3a4
Belluschi, J. C. F., Barreyro, J. P., & Jaichenco, V. (2017). Niveles de fluidez lectora y comprensión de textos. Traslaciones: Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 4(8), 163-186. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/1063
Bilova, A. (2023). Implementing enjoyable learning strategy with wordwall in the efl classroom. Anglistics and Americanistics, (20), 58-64. https://anglistika.dp.ua/index.php/AA/article/view/314
Blanco, C. E. (2017). El artículo de investigación en orientaciones para autores de revistas colombianas de educación. Revista de Investigación, 41(92), 115-140. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S101029142017000300007&script=sci_abstract
Bravo, C. (2018). Estrategias lúdicas para mejorar la comprensión lectora desde el enfoque de la neurociencia, para quinto año de educación primaria comunitaria vocacional en la unidad educativa Santa Rosa La Florida A de la zona sur de la ciudad de La Paz. Fides et Ratio-Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 15(15), 29-45. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071081X2018000100004&script=sci_abstract
Calero, A. (2014). Fluidez lectora y evaluación formativa. Investigaciones sobre lectura, (1), 33-49. https://www.redalyc.org/pdf/4462/446243919002.pdf
Canet-Vélez, O., Solis-Navarro, L., Sitjà-Rabert, M., Pérez, L. M., Roca, J., Soto-Bagaria, L., ... & Inzitari, M. (2023). Experience, facilitators, and barriers to the implementation of a multicomponent programme in older people living in the community,+ AGIL Barcelona: A qualitative study. Frontiers in Public Health, 11, 1161883. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2023.1161883/full
De la Hoz, C. (2007). La expresión lectora. In Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE. En: XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE). Logroño, (pp. 623-632). Universidad de La Rioja. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/17/17_0623.pdf
Dobinson, K. L., & Dockrell, J. E. (2021). Universal strategies for the improvement of expressive language skills in the primary classroom: A systematic review. First Language, 41(5), 527-554. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0142723721989471
Ferrada, N., & Outón, P. (2017). Estrategias para mejorar la fluidez lectora en estudiantes de educación primaria: una revisión. Investigación en la Escuela, 92, 46-59. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/6716
García, A., & Fuentes Agustí, M. (2022). Martínez, A. G., & Agustí, M. F. (2022). Paradigmas gamificados publicados en edublogs para la etapas de Educación Secundaria, Ciclos Formativos y Bachillerato. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(1), 17-30. https://revistas.uma.es/index.php/innoeduca/article/view/10299
Harries, S., & Harries, S. (2012). Innovation and change: Ideas, networks and communities. Records Management and Knowledge Mobilisation, 115-141. https://www.researchgate.net/publication/300958556_Innovation_and_change_ideas_networks_and_communities
Hernández, L., Hernández, V., Neyra, F., & Carrillo, J. (2022). The use of Massive Online Games in game-based learning activities. Revista Innova Educación, 4(3), 7-30. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/REVIE_eac60e58c6a4aaf50c0eae84b596e411
Hinostroza, E. (2017). TIC, educación y desarrollo social en América Latina y el Caribe. Unesco: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262862
Lestari, K. I., Arcana, I. N., Susetyo, A. E., & Kuncoro, K. S. (2022). Development of Online Learning Quiz and Educational Game Using Word Walls in Mathematics for Grade 10. https://ejournal.uinsaizu.ac.id/index.php/insania/article/view/6924
Macanchí, M., Orozco, B., & Campoverde, M. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 396-403. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n1/2218-3620-rus-12-01-396.pdf
Marchello, C. (2006). Grammaticalisation et changement linguistique (p. 304). De Boeck-Duculot. https://iris.unitn.it/handle/11572/36402
Meléndez, S., & Gómez, L. J. (2008). La planificación curricular en el aula. Un modelo de enseñanza por competencias. Laurus, 14(26), 367-392. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2015/04/Proyectos-de-innovacion-pedagogica.pdf
Ministerio de Educación. (2024). Datos abiertos de Educación. Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/datos-abiertos/
Miranda, L., Maldonado, D., & Morán, G. (2021). Política educativa para el fomento de la lectura “Juntos Leemos.”. https://educacion.gob.ec/juntos-leemos/#:~:text=La%20Pol%C3%ADtica%20educativa%20para%20el,ser%20garantizado%20por%20el%20Estado.
Nanda, T., & Singh, T. P. (2009). Determinants of creativity and innovation in the workplace: a comprehensive review. International Journal of Technology, Policy and Management, 9(1), 84-106. https://doi.org/10.1504/IJTPM.2009.022845
Ozernov‐Palchik, O., Sury, D., Turesky, T. K., Yu, X., & Gaab, N. (2023). Longitudinal changes in brain activation underlying reading fluency. Human Brain Mapping, 44(1), 18-34. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/hbm.26048
Páez, C., Arroba, E., Espinosa, M. T., & Silva, M. P. (2023, May). Gamification as collaborative learning resources in technological education. In 2023 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1-5). IEEE. https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/10125264
Rasinski, T. V. (2004). Assessing reading fluency. Pacific Resources for Education and Learning (PREL). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED483166.pdf
Reyes, J. P., Delgado, J. R., Vivanco, C. I., Morocho, L. A., & Torres, A. O. (2023). Gamificación como estrategia didáctica en el rendimiento académico de ecuaciones de primer grado con una incógnita. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9497-9515. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5074.
Rondón, N., & Ramos, E. (2018). Influencia de la gamificación para fomentar el hábito de lectura en los niños. Revista Tecnología Educativa, 3(2). https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/97/67
ULEAM. (2016). Código de ética de la Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”. Órgano Colegiado Superior – Uleam. https://www.uleam.edu.ec/wp-content/uploads/2017/01/ULEAM003-%20CODIGO%20DE%20ETICA.pdf
UNESCO. (2021). Estudio Regional Comparativo y explicativo (ERCE 2019) Reporte nacional de Resultados Costa Rica. https://www.unesco.org/es/articles/estudio-regional-comparativo-y-explicativo-erce-2019
Zepeda, M., Cardoso, E., & Cortes Ruíz, J. (2021). La expresión oral y escrita en los estudiantes de nivel medio superior mediante el flipped classroom. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000200131
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Mérida Mercedes Pazmiño Cedeño, Arturo Damián Rodríguez Zambrano
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.